Friday 27 March 2015

ASB

Teks: Azlina Ahmad
Foto: Sendiri


Assalammualaikum. Alhamdulillah.

Setiap kali baca suratkhabar ada saja berita mengenai kejadian  jenayah. Risau untuk ke bank tanpa suami menyebabkan niat untuk membuka akaun simpanan ASB anak tertangguh. 

Akaun ASB boleh dibuka di pejabat PNB atau di CIMB, Maybank, RHB bank dan pejabat pos. Jumlah simpanan minima RM10 sahaja. Perlu disertakan salinan surat beranak, Mykid atau Mykad anak dan Mykad ibu atau bapa. Salinan asal pun kena bawa untuk pengesahan. Kanak-kanak tak perlu bawa bersama pun tak apa. Nanti bila dah dewasa akaun ASB remaja ditukar kepada akaun ASB dewasa. 

Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Duit yang diperolehi kakak dan adik hasil daripada duit raya, upah membuat kerja rumah dan sempena hari lahir atau pemberian saudara mara setiap kali balik kampung.


Displaying 20150327_165310_resized.jpg


Berjaya juga akaun ASB Remaja 'TING' dibuka. 

Semoga kakak dan adik dapat belajar menabung, akan lebih menghargai nilai wang dan memahami kepentingan melabur. Walaupun sekarang apa yang mereka faham hanyalah bank pinjam duit mereka, nanti bank akan pulangkan balik dengan tambahan sedikit wang sebagai hadiah.





No comments:

Post a Comment