Wednesday 11 March 2015

Demam...

Teks: Azlina Ahmad


Assalammualaikum. Alhamdulillah.


Memasuki minggu ketiga keadaan kesihatan masih belum pulih sepenuhnya. Sesekali sakit kepala datang. Batuk masih ada dan sudah reda sedikit.

Semuanya bermula bila secara tiba-tiba tekak saya terasa panas. Kepala mula berdenyut-denyut. Tanda-tanda awal demam dah muncul. Malam itu saya makan panadol sebagai langkah awal sebelum ke klinik esok pagi. Tapi demam tak kebah juga tidur pun tak lena.

Di klinik saya disahkan demam kerana tekak yang sangat merah. Doktor memberikan bekalan antibiotik, ubat demam dan ubat batuk selama 5 hari. 

Hari ketiga, demam saya tak kurang juga. Paling tak tahan bila tekak terasa amat perit. Nak telan air liur pun sakit. Tak pernah saya sakit tekak seteruk ini.

Nampak macam ubat doktor tak memberikan kesan. Jadi saya usahakan cara tradisional dengan minum air kelapa muda. Air kelapa muda dikatakan boleh meredakan panas badan. 

Malam itu sakit tekak dan demam saya hilang. Syukur pada Allah. 

No comments:

Post a Comment