Sunday 19 October 2014

Kerja di rumah lebih mudah

Teks: Azlina Ahmad
Foto: Google




Assalammualaikum. Alhamdulillah.

Semalam siang cuaca agak mendung jadi saya tidak membasuh baju. Pagi ini cuaca masih mendung disebabkan hujan lebat malam semalam. Saya termenung memikirkan bagaimana dengan dua buah bakul baju yang berlonggok ini.

Nak tak nak saya terpaksa juga membasuh, jika tidak tak ada ruanglah untuk saya menyidai nanti. Sementara menunggu basuhan mesin automatik siap, saya meneruskan penulisan entri untuk blog ini. Maklumlah kerja di rumah juga memerlukan penjadualan masa yang betul supaya kerja yang ada dapat dibereskan.

Mesin basuh automatik berbunyi menandakan basuhan baju telah siap. Saya menggantung baju untuk dijemur di belakang balkoni rumah. Ruang yang agak terhad memang kadangkala membuatkan saya pening kepala. Mana nak disidai pakaian agar cepat kering.




Sedang saya mengatur gantungan baju, saya terpandang ke penjuru balkoni. Kotak segiempat tepat setinggi peti sejuk satu pintu menarik perhatian. Ya, itulah mesin pengering baju yang sekian lama saya tidak gunakan. Mesin itu saya dapat sebagai hadiah membeli sebuah apartment oleh pemaju perumahan lama dahulu.

Semasa tinggal di apartment dulu, mesin pengering baju ini kerap juga saya gunakan. Hari ini saya memerlukan kembali khidmat mesin pengering baju ini. Sedar atau tidak banyak sebenarnya peralatan elektrik yang digunakan di rumah telah memudahkan suri rumah menjalankan kerja. Walaupun tanpa khidmat 'bibik sebenar', 'bibik elektrik' dirumah membolehkan suri rumah melakukan pelbagai kerja dengan mudah dan cepat.



1 comment:

  1. Wah!. baru tahu ada pengering yang terus gantung baju. ke gambar hiasan je?

    ReplyDelete