Thursday 23 October 2014

Rancang kewangan guna sampul wang

Teks: Azlina Ahmad
Foto: Google


Assalammualaikum. Alhamdulillah.

Pagi kelmarin saya menerima sms memaklumkan yang insurans dan cukai jalan bagi kereta saya akan tamat tempoh pada awal November ini. Sedar tak sedar sudah satu tahun usia kereta saya. Walaupun kecil tapi sangat berjasa dan saya sangat selesa memandunya.



Alhamdulillah walaupun bergelar wahm saya masih boleh membayarnya menggunakan wang sendiri. Semasa bekerja dahulu saya sudah terbiasa dengan disiplin ketat ketika berbelanja. 

Setiap bulan saya akan membahagikan gaji saya kepada simpanan tetap, perbelajaan peribadi dan sampul wang. Simpanan tetap adalah simpanan yang tidak boleh diusik. Kebiasaanya melalui pembacaan jumlah yang disarankan ialah sebanyak tiga puluh peratus daripada gaji bersih.

Perbelanjaan peribadi meliputi bayaran bil telefon bimbit dan keperluan sendiri yang lain. Di dalam perbelanjaan peribadi saya masih menyimpan sedikit melalui "permainan kutu". Manakala sampul wang ialah penyimpanan wang secara tunai ke dalam beberapa buah sampul.


Saya membahagikan sampul wang kepada empat memandangkan terdapat empat perbelanjaan yang saya perlukan. Sampul wang pertama adalah untuk insurans dan cukai jalan kenderaan. Sampul pertama ini sangat penting memandangkan jumlah yang diperlukan agak besar.  Sampul wang kedua untuk perayaan seperti hari raya kerana perbelanjaan di musim perayaan pastinya akan meningkat daripada biasa.. Sampul wang ketiga untuk kecemasan. Sampul wang keempat bagi tujuan  melancong. 

Berapa banyak sampul dan berapa nilai setiap sampul bergantung kepada keperluan masing-masing.Teruskan menyimpan wang di dalam sampul sebaik sahaja simpanan telah digunakan dan baki dibiarkan jika ada. Bak kata pepatah sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Lakukan dengan konsisten dan disiplin. Insya Allah ianya dapat membantu.

No comments:

Post a Comment