Wednesday 29 October 2014

Cuti masak

Teks: Azlina Ahmad
Foto: Google


Assalammualaikum. Alhamdulillah, masih meneruskan penulisan entri mengikut target yang telah ditetapkan. Perasaan sangat seronok apabila hari ini saya bercuti daripada memasak. Semua ini terjadi apabila anak saya yang kecil bertanya saya hari ini hari apa. Saya menjawab hari ini hari Rabu. Matanya terus bersinar dan bekata yang dia mahu pergi ke pasar malam selepas ke kelas mengaji.

Tanggungjawab sebagai wahm tidak akan terlepas daripada kerja memasak. Rasa puas di hati kerana dapat menyediakan menu yang sihat kepada keluarga. Menjadi rutin harian saya pada waktu petang mengambil anak-anak dari sekolah dan menghantar mereka ke kelas mengaji sebelum bertolak pulang ke rumah. Kedudukan sekolah dan kelas mengaji berdekatan tetapi agak jauh dari rumah. Berhampiran kelas mengaji terdapat pasar malam yang dijalankan pada setiap hari Rabu. 



Biasanya kalau ke pasar malam, saya hanya membeli sedikit makanan seperti kuih-muih dan buah-buahan sahaja kerana saya sudah pun memasak di rumah.Tetapi hari ini dengan persetujuan semua, laksa Pulau Pinag menjadi menu pilihan untuk makan malam hari ini. Pastinya kuih-muih dan buah-buahan kegemaran keluarga juga akan dibeli sebagai pelengkap hidangan.

Walupun bercuti, kerja dirumah yang lain tetap perlu diselesaikan. Masa yang sepatutnya diperuntukkan untuk memasak saya isikan dengan mencari idea bagi penulisan entri baru. Sambil itu buku diari disemak dan saya meneliti jadual sepanjang minggu ini. Semoga segala yang telah dirancang berjalan dengan lancar. Amin.


"Ada dua kenikmatan yang membuat kebanyakan manusia tertipu iaitu nikmat sihat dan waktu lapang."
(Hadis riwayat Bukhari)


No comments:

Post a Comment