Sunday 21 December 2014

Cameron Highlands kami datang...Perjalanan pergi

Teks: Azlina Ahmad
Foto: Google & sendiri


Assalammualikum. Alhamdulillah.

Cameron Highlands kami datang lagi! Tak sabar rasanya walaupun dah 3 kali kami ke sana. Teringat akan udara segar dan suasana tenang di sana. Memang sesuai untuk berehat. 

Lebih kurang jam 6 petang kami bertolak. Perasaan sedikit cuak kerana ini kali pertama kami ke sana pada waktu malam. Oleh kerana suami yakin memandu di waktu malam maka saya menurut sahaja. Selepas maghrib kami berhenti di R&R Tapah. Segala urusan diselesaikan secepat mungkin. Kalau boleh kami tak mahu sampai terlalu lewat.

Lebih kurang jam 8.30 malam kami sampai di tol Simpang Pulai. Inilah jalan yang biasa kami ikuti jika hendak ke Cameron Highlands. Untuk ke Cameron Highlands boleh juga melalui Tapah. Apa yang saya tahu jalan Simpang Pulai lebih besar berbanding Tapah. Dari tol  kami membelok ke kanan dan membelok ke kanan sekali lagi apabila sampai di lampu isyarat pertama. 


Bermulalah pendakian kami ke Cameron Highlands. Terdapat pemeriksaan keselamatan dilakukan sebelum kami dibenarkan meneruskan perjalanan. Keadaan jalan agak gelap kerana tiada lampu jalan. Amat berbeza sekali pemandangan jalan pada waktu malam. Apa lagi kami terus guna khidmat 'google map' sebagai penunjuk arah. Perjalanan dijangka mengambil masa 1 jam 1/2.

Jalan ke Cameron Highlands macam ular kena palu. Bagi yang tak biasa boleh muntah dibuatnya.  Hampir 10 malam kami sampai di simpang tiga dan membelok ke kanan menuju ke Kg Raja. Keadaan sedikit bekabus. Sepanjang jalan kelihatan beberapa kebun bunga yang terang kerana dipasang lampu. Sungguh cantik.  

Displaying 20141209_214811_resized.jpg
Pemandangan kebun diterangi cahaya lampu 
Kami akhirnya tiba di rumah istirahat berhampiran Strawberry Park. Keluar dari kereta kami terus angkut beg dan mendaftar masuk. Tak tahan sebab cuaca malam diluar sangat sejuk. Sebelum tidur kami 'supper' dulu dengan air milo panas dan roti. Tak sabar tunggu sang suria muncul pagi esok untuk merasai bahangnya dan melakukan aktiviti seterusnya.

No comments:

Post a Comment