Thursday 25 December 2014

Cameron Highlands kami datang...Time Tunnel


Teks: Azlina Ahmad
Foto: Sendiri


Assalammualaikum. Alhamdulillah.

Destinasi kedua Time Tunnel (dalam bahasa melayu terowong masa la ye). Baru pertama kali berkunjung ke Time Tunnel yang terletak di antara Kea Farm dan Brinchang. Ianya adalah bangunan tingkat bawah deretan kedai yang menjual pelbagai produk dan cenderahati. Bayaran masuk dewasa RM5 dan kanak-kanak RM3.



Displaying 2014-12-24 17.44.56_resized.png
Tepi tangga menuju ke tingkat bawah 


Displaying 20141224_115242_resized.jpg
Tiket masuk
Time Tunnel bolehlah dikatakan sebagai muzium yang mempamerkan pelbagai koleksi barangan lama hingga yang terkini. Terdapat koleksi mainan kanak-kanak , sejarah Malaysia (gambar bekas perdana menteri Malaysia & hari kemerdekaan), sejarah Cameron Highlands,  dan bermacam lagi.

Terdapat almari kaca yang mempamerkan koleksi kole/cawan pelbagai jenama seperti Nescafe, Sunquick, Milo, Horlicks dan lain-lain. Seronok pula bila teringat masa kecil dahulu, surirumah berebut-rebut membeli produk yang menawarkan kole/cawan  dan kadang kala pinggan mangkuk percuma untuk dijadikan koleksi (sampai sekarang pun ada lagi kot 'trend' ini...hehe). 

Pelbagai koleksi gambar lama mengimbau kenangan zaman dahulu. Di satu sudut dipamerkan juga transformasi pembungkusan beberapa produk seperti ubat gigi, minuman dalam tin dan botol  dan bermacam lagi. 


Displaying 2014-12-24 17.23.44_resized.png
Antara barangan lama yang dipamerkan
Terleka seketika kami dibuatnya ketika membelek 1001 macam barangan yang terdapat disini. Setiap ceruk disini sarat dengan pelbagai barang hinggakan sampai ada yang bergantungan di atas kepala. Bolehlah dikatakan berbaloi mengunjungi Time Tunnel yang memberikan pelbagai maklumat langsung dan tidak langsung berkaitan kehidupan masyarakat Malaysia dahulu. Jom kita ke destinasi seterusnya selepas ini.

Displaying pic20141224173325.jpg
Piano lama dan  lesung tangan menumbuk padi

* Maaf dipinta kerana beberapa keping gambar yang diambil ketika kunjungan telah terpadam dari kamera secara tidak sengaja menyebabkan koleksi peribadi saya amat terhad untuk dikongsi bersama.

No comments:

Post a Comment