Tuesday 23 December 2014

Cameron Highlands kami datang...Ladang teh Boh Sg. Palas

Teks: Azlina Ahmad
Foto: Google & sendiri


Assalammualaikum. Alhamdulillah.

Pagi yang dingin. Nak mandi pun 'bercinta' walaupun ada pemanas air. Sarapan ringkas teh o panas dan roti. Sang suria mula menjelma. Selepas bersarapan kami bergerak menuju ke ladang teh Boh Sg Palas. Destinasi wajib yang akan kami kunjungi setiap kali ke Cameron Highlands.

Displaying 20141211_081145_resized.jpg
Pemandangan waktu pagi dari rumah istirahat
Sekali lagi khidmat 'google map' digunakan. Dek kerana tak ingat akan nama sebenar ladang teh Boh Sg. Palas kami tersalah 'google'. Akibatnya kami tersesat hingga ke Kampung Taman Sedia iaitu sebuah perkampungan melayu yang pertama kali kami jumpai. Kami akan datang semula untuk mengetahui ada apa lagi yang menarik disini.

Jalan masuk ke ladang teh Boh Sg. Palas

Displaying 20141210_112651_resized.jpg
Pemandangan ladang teh yang menghijau












Perjalanana diteruskan ke ladang teh Boh Sg Palas. Ladang teh ini sangat terkenal kerana menjadi lokasi pengambaran beberapa drama melayu seperti 'ombak rindu'. Keadaan jalan agak sempit. Jadi kenalah pandu dengan perlahan dan berhati-hati. Kadang kala jika berselisih dengan kenderaan lain kenalah bertolak ansur.

Perjalanan lebih kurang 10 minit disajikan dengan pemandangan ladang teh yang menghijau. Sebelum sampai ke parkir kenderaan, kami melalui rumah pekerja ladang. Terdapat juga sebuah sekolah jenis kebangsaan tamil. Dari parkir kami memilih untuk mendaki trek tangga yang disediakan. Pengunjung boleh juga mendaki bukit menggunakan laluan bertar yang digunakan juga oleh kenderaan untuk ke atas bukit.  

Parkir kenderaan


Trek tangga










Tiba diatas, terdapat sebuah kilang memproses teh, kedai menjual pelbagai produk teh dan restoran yang menghidangkan pelbagai juadah bagi pengunjung berehat melepaskan lelah setelah mendaki dan berjalan-jalan di kawasan sekitar. Harga makanan disini agak mahal. Sebungkus nasi lemak biasa berharga RM 4 (sambalnya sedap), sepotong strawberry cheese cake RM8.50. Terdapat juga sebuah mini teater yang menayangkan video tentang sejarah ladang teh Boh ini.


            Kilang memproses teh


Pelantar (restoran ladang teh Boh)

Displaying 20141210_122642_resized.jpg
Strawberry cheese cake dan Boh ice tea orchard splash

Displaying 20141210_123958_resized.jpg
Pemandangan ladang teh dari atas pelantar

Setelah puas menjamu selera dan menjamu mata, kami pulang untuk ke destinasi seterusnya. Keadaan jalan keluar daripada ladang teh Boh Sg. Palas ke jalan besar agak sibuk apabila beberapa kali berselisih dengan kenderaan masuk. Mungkin apabila waktu hampir tengah hari kawasan ini mula didatangi para pelancong. Apapun nantikan destinasi kami seterusnya selepas ini.

Displaying 20141222_190123_resized.jpg
'Shopping' produk teh

No comments:

Post a Comment