Friday 26 December 2014

Cameron Highlands kami datang...Taman Agroteknologi MARDI

Teks: Azlina Ahmad
Foto: Sendiri


Assalammualaikum. Alhamdulillah.

Selepas ke Time Tunnel kami menuju ke Taman Agroteknologi Mardi Cameron Highlands. Ini juga menjadi destinasi wajib dikunjungi jika kami ke Cameron Highlands. Taman ini adalah sebuah stesen penyelidikan agroteknologi (teknologi yang berkaitan dengan pembangunan pertanian). 


Displaying 20141210_142412_resized.jpg
Landskap taman
Displaying 20141224_115312_resized_1.jpg
Tiket masuk

Selepas memarkir kereta, kami menuju ke kaunter tiket. Bayaran bagi dewasa RM3 dan kanak-kanak RM1.50. Taman ini dibuka setiap hari kecuali hari isnin. 

Disini terdapat nurseri bagi tanaman sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bungaan. Kami berasa seronok setiap kali datang kesini kerana dapat melihat pelbagai jenis hasil tanaman yang sangat 'sihat' dan cantik. Kali ini tidak banyak tanaman yang membuahkan hasil berbanding dengan lawatan kami dahulu. Kata petugas disini sesetengah tanaman berada diluar musim.


Displaying 20130814_130039 (3).jpg


Displaying 20130814_130225 (2).jpg
Tomato
Cuaca yang sejuk menggamit kami untuk mendaki sebuah bukit kecil dilitupi tanaman pokok teh. Suasana diatas bukit sungguh nyaman. Kami berehat diatas pangkin yang disediakan. Walaupun bukit kecil, mengah juga nak mendakinya. Dari sini kami dapat melihat dengan jelas pemandangan hijau hutan simpan Cameron Highlands dan puncak Arabella iaitu kawasan apartmen diatas bukit berhampiran. 

Sewaktu menuruni bukit kami terpandang sebuah rumah Inggeris (BiGDee Beauty Cottage). Kami disapa oleh pemiliknya dan dimaklumkan BiGDee Beauty Cottage menawarkan perkhidmatan pakej urutan dan spa untuk pengunjung memanjakan diri.

Setelah turun kami menjengah sangkar burung merpati (sangkar kosong) dan sangkar arnab (comel sungguh arnab disini). Separuh taman ini kami sudah jajahi, kaki dah terasa lenguh. Kami berehat di kafetaria berhampiran mengalas perut dengan roti telur. Terdapat kemudahan surau bagi pengunjung menunaikan solat.


Hari beransur petang. Kami singgah di kedai menjual cenderamata. Barangan yang dijual disini adalah hasil daripada produk MARDI sendiri dan produk luar. Pusing-pusing dalam kedai ternampak longgokkan tomato untuk dijual hasil tanaman dari nurseri sayur-sayuran. 

Sebelum pulang kami singgah di landskap taman MARDI. Oh ya, disini ada 2 unit rumah Inggeris yang boleh disewa. Suasana dalamannya membuatkan kami rasa macam duduk dekat overseas pula.

Cuaca sejuk membuatkan perut kerap minta diisi. Dalam pejalanan pulang kami singgah menapau goreng pisang panas sebagai kudapan petang. 


Displaying 2014-12-26 12.49.27_resized.png
Cantiknya orkid ni!

Displaying 20130814_123759 (2).jpg
Pelbagai jenis bunga untuk dijual








Displaying 20130814_142919 (3).jpg
Boleh disewa


No comments:

Post a Comment