Wednesday 3 December 2014

Seminar peluang perniagaan barangan China & Vietnam

Teks: Azlina Ahmad


Assalammualaikum. Alhamdulillah.

Seawal jam 7 pagi saya keluar dari rumah, memandu menggunakan lebuh raya Latar dan lebuh raya Guthrie ke Shah Alam. Perjalanan sangat lancar disepanjang lebuh raya. Sampai dipersimpangan Giant Shah Alam sahaja keadaan jalan agak sesak disebabkan oleh lampu isyarat. Bagaimanapun kehadiran anggota polis trafik membantu melancarkan pergerakan kenderaan. 

Jam 8.30 pagi saya sudah tiba di parkir bangunan SUK Selangor, Shah Alam. Lega rasa dihati kerana dapat datang sebelum "Seminar Peluang Perniagaan Memborong Barangan China & Vietnam" bermula. Seminar dijangka berlangsung dari 9 pagi hingga ke 5 petang. Pada sebelah pagi seminar adalah berkaitan dengan aktiviti memborong barangan di China dan di sebelah petang pula memborong barangan di Vietnam. Seminar ini percuma dan adalah siri ke-4 dan terakhir bagi tahun 2014.

Seminar bermula agak lewat. Jadual seminar bertukar dimana para peserta dijemput untuk bersarapan dahulu. Setelah itu seminar memborong barangan di China bermula. Pelbagai tips tentang memborong barangan di China diberikan oleh penceramah daripada jenis barangan yang boleh diborong, tempat-tempat memborong sehingga kepada cara penghantaran pulang barangan yang diborong.

Selepas rehat untuk makan tengah hari dan solat Zohor, seminar bersambung untuk memborong barangan di Vietnam pula. Tips disampaikan hampir sama seperti sesi waktu pagi, namun yang membezakan antara kedua-dua negara adalah faktor perbezaan bahasa, mata wang dan budaya.

Secara asasnya cara  memborong barangan di China dan Vietnam adalah sama. Namun bagi yang baru pertama kali ingin memborong di China dan Vietnam sebaik-baiknya menggunakan khidmat agensi pelancongan yang berkaliber. Setelah memperolehi pengalaman, bolehlah pergi memborong sendiri nanti. Bagi yang berminat mengetahui program berkaitan keusahawanan boleh gunakan carian google "usahawan selangor"

No comments:

Post a Comment